Ex Student Archive




Home About Browse Advanced Search


Alaby, Carina (2005) Trender på den svenska perennamarknaden. Other thesis, SLU.

Full text available as:
[img]
Preview
PDF
Carina_exarbete_SLUTSLUT.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

I detta arbete har jag undersökt vilka trender som råder på den svenska perennamarknaden 2005. Bakgrunden till mitt ämnesval är mitt intresse för marknadsföring och perenner. Mitt syfte har varit att få förståelse för vilka faktorer som inverkar på trenderna, hur trenderna uppstår och hur de ser ut idag. Syftet har även varit att få större kunskap om var och hur man söker efter trender. Som metod har jag valt att använda mig av kvalitativa intervjuer av personer verksamma på den svenska perennamarknaden. Frågor jag ställt är vilka trender som råder på perennamarknaden och vilka trender de tror kommer i framtiden. Jag har även frågat varifrån trenderna kommer och om det finns några trendsättare på perennamarknaden. För att kunna täcka in ett stort geografiskt område och för att spara tid har jag valt att göra telefonintervjuer. Som ett komplement till intervjuerna har jag även studerat vad trädgårdstidningarna Allers trädgård och Allt om trädgård samt branschtidningen Viola skriver om perenner. Under intervjuerna framkom det att perenner är mycket populärt och har varit det under en längre tid. Det syns ingen nedgång i perenners popularitet utan de spås en fortsatt popularitet. De största förändringarna som skett är den allt större övergången från odling i fyrkantiga "perennakrukor" till att odla i runda krukor. Försäljningen av "färdigväxta", blommande perenner i större krukstorlekar har också ökat markant de senaste åren och tros öka allt mer och innefatta fler sorter under större delen av säsongen. Från att ha varit lite mer exklusivt finns de nu att köpa i dagligvaruhandeln. De "färdigväxta" perennerna kan vara ett svar på trenderna i vår livsstil och vår ekonomi. De låga räntorna bidrar till en ökad nyproduktion av småhus, där man snabbt vill ha en vacker trädgård för att få lugn och ro efter en stressad dag på jobbet. Den rådande medelhavstrenden kan också ha sitt ursprung i dessa trender. Vi har råd att åka på semester och vi vill behålla den sköna och lugna semesterkänslan även när vi kommer hem. Trenderna som påverkar oss här i Sverige anses komma från Holland, Danmark, Tyskland och England. De förmedlas av trädgårdsskribenter, trädgårdsböcker, trädgårdstidningar, trädgårdspersonligheter och TV. Även leverantörer och de lokala växtförsäljarna tycks påverka trenderna. Trendsättarna inom perenner är ofta personer som är lyhörda och uppmärksamma på trenderna i sin omvärld och de är ofta bra på att marknadsföra sin produkt. Det finns lite lokala skillnader i trenderna inom perenner och detta kan bero på att en lokal personlighet, som en statsträdgårdsmästare eller en plantskola, förespråkar en viss sorts perenner. Design och inredningstrenden sätter också sina spår på perennamarknaden. Man vill kunna möblera om och då efterfrågas perenner som passar för krukodling både i trädgård och på balkong. Kommande trender sägs vara mer naturlika planteringar till exempel woodland- och prärieplanteringar. Just nu är det växter med blommor i blått, vitt och rosa som dominerar men man ser en ökad popularitet i mer starka blomfärger. De nyheter som visas är nya sorter med ny blomfärg, bladfärg eller växtsätt. Bladverket har blivit mer intressant och rödbladiga och brokbladiga växter har ökat i popularitet. Med alla nya sorter som kommer lockas konsumenten att börja samla på olika sorter av till exempel alunrot, pioner eller iris. Trädgårdstidningarna skriver mycket om krukodling och kryddväxter och de visar reportage från prunkande, något vildvuxna trädgårdar. Olika trädgårdspersonligheter görs det också reportage om där de förmedlar sina idéer. Viola har reportage från mässorna både inom och utanför Sverige, där de beskriver vad som är nytt på marknaden. Att vara uppmärksam på trenderna i sin omvärld är mycket viktigt för att skapa konkurrensfördelar och lönsamhet i ett företag. God kontakt med media, och att följa med i vad som skrivs och talas om där, är mycket viktigt för att fånga upp kommande trender så att företaget kan tillgodose sina kunders behov.

Item Type: Thesis (Other)
Keywords: Perennamarknaden, Trender, Trendmarknadsföring, Trendsättare, Trädgrårdsmedia
Subject (faculty): Faculty of Landscape Planning, Horticulture and Agricultural Science > Dept. of Agricultural Biosystems and Technology
Divisions: SLU > Faculty of Landscape Planning, Horticulture and Agricultural Science
Depositing User: Fredrik Fernqvist
Date Deposited: 14 Oct 2005
Last Modified: 18 Aug 2015 09:35
URI: http://ex-epsilon.slu.se/id/eprint/653

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per year since May 2015

View more statistics