Home About Browse Search
Svenska


Persson, Anne, 2003. Miljöstrategi: Miljökrav, profil, organisation samt medvetande : en jämförelse mellan Ica och Coop. SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101), Alnarp. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

[img]
Preview
PDF
346kB

Abstract

The main reason for this project is my interest of our environment. What are our two largest
grocerychains doing to maintain our environment?
The aim of the project is to show the consumer which similarities and differences there are
between ICA and Coop.
My questions are: What are ICA and Coop doing to satisfy the demands to preserve our
environment, are they going further than they have to?
What do they think is important? Environment, price, consumer friendly?
Answers: ICA and Coop are working to keep up with the demands, but are they doing more
than they have to? The branch is a close world; it's hard to get impartial information.
They are turning towards different consumer groups.
ICA and Coop has different ways to interest consumers, ICA points out the importance of the
meals, while Coop points at the environment.
New questions has risen during my work:
How far will their own brandnames go?
Will ICA, Coop and others have their own farms, producers and suppliers?
How can the consumer be protected?
The competition will decrease with an increase of their own brandnames.

,

Bakgrunden till den här uppsatsen är framförallt mitt intresse för miljö som fick mig att undra
över två av våra största butikskedjors olika strategier och trovärdighet. Som småbarnsförälder
började jag fundera över hur jag ska kunna välja rätt butik för att bevara vår miljö och natur
till våra barn.
Syftet med den här rapporten är att undersöka likheter och skillnader mellan ICA och Coop,
framförallt hur de framställer sig själv gentemot kunden.
Jag vill ge läsaren, den enskilda konsumenten, en uppfattning om vad ICA och Coop gör för
miljön, hur påverkar de oss kunder att välja det miljövänliga alternativet, hur ser deras profil
egentligen ut?
Mina frågeställningar: hur hanterar ICA och Coop de olika miljökrav som förekommer t.ex.
inom transport, kraven på sina egna leverantörer?
Gör de bara vad de är tvungna att göra?
Kan ICA och Coop kanske gå ännu längre för att stärka sina miljövänliga profiler?
Vilka profiler har ICA och Coop idag?
Vad tycker de själva är viktigt? Billigt, miljövänligt, kundvänligt?
Jag har bl.a. undersökt historiken för att få en inblick i hur och varför ICA och Coop startade
och för att se om det har någon betydelse för dagens strategier. Andra ämnesområden jag har
fördjupat mig i är bl. a. organisation, egna varumärken, transporter och olika butikskoncept.
En slutsats är att både ICA och Coop jobbar för att nå upp till de krav som är ställda på
branschen, frågan är om de gör mer än de måste. Detaljhandeln är en sluten bransch och det är
svårt att få tag på opartisk information.
ICA och Coop riktar sig till olika konsumentgrupper, men slåss samtidigt om de konsumenter
som står och väger mellan de två.
ICA och Coop har olika strategier för att locka till sig kunder, ICA trycker på gemensamma
måltider och Coop framhäver sin miljömedvetenhet.
Nya frågeställningar som har dykt upp under arbetets gång:
Hur långt kommer det här med egna varumärken att gå?
Kommer ICA, Coop och andra dagligvarukedjor i framtiden att ha egna gårdar, producentled
och leverantörer? Vilka konsekvenser kan detta få? Hur pass insynsskyddat och kontrollerat
blir det då, hur skyddas kunden? Vad gör EU? Med alla egna märkesvaror minskar
konkurrensen på lika villkor.

Main title:Miljöstrategi: Miljökrav, profil, organisation samt medvetande
Subtitle:en jämförelse mellan Ica och Coop
Authors:Persson, Anne
Supervisor:Karlen, Helena
Examiner:UNSPECIFIED
Series:Examensarbete : Affärsledarskap för den gröna sektorn/ Sveriges lantbruksuniversitet, Institutionen för jordbrukets biosystem och teknologi
Volume/Sequential designation:3
Year of Publication:2003
Level and depth descriptor:Other
Student's programme affiliation:Other
Supervising department:(LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
Keywords:företagsekonomi, kundrelationer, miljö
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-7428
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-7428
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Consumer economics
Faculties > Faculty of Landscape Planning, Horticulture and Agricultural Science (until 2013)
Language:Swedish
Deposited On:03 Oct 2017 10:20
Metadata Last Modified:04 Oct 2017 04:01

Repository Staff Only: item control page