Ex Student Archive




Home About Browse Advanced Search


Ireman, Emilie (2008) Bubblande skolgård. Other thesis, SLU.

Full text available as:
[img]
Preview
PDF
Bubblandeskolgård_Emilie_Ireman.pdf

Download (22MB) | Preview

Abstract

Inledning Drömlekmiljö, vad är din drömlekmiljö? Om du fick använda all fantasi, om du vore barn, hur skulle din drömlekmiljö se ut då? Hur kan en skolgård gestaltas med utgångspunkt från drömlekmiljön? Jag upplever att lekredskap, framförallt klätterställningar många gånger placeras ut med de vuxnas ambitioner att tillgodose barnens behov av lek och utveckling. Dyra prefabricerade lekutrustningar står idag på nästan alla lekplatser, skolgårdar och förskolegårdar. Min reflektion är att dessa redskap inte är tillräckligt intressanta och inspirerande för barnen. Jag skulle vilja ifrågasätta den prefabricerade klätterställningens betydelse och i stället lyfta fram leken och dess betydelse för barnens utveckling som något viktigt att utgå från vid skapande av en intressant och inspirerande miljö för barn. Syfte Syftet med detta arbete är att undersöka hur en skolgård kan gestaltas som inspirerar till lek och möjliggör utveckling. En skolgård genererar stora möjligheter och kan tillföra eleverna på olika sätt beroende på hur den utformas. Detta arbete görs i åtanke att dels gynna skolan, dels Linköpings kommunala fastigheter, LKF, som på så sätt får inspiration och ett konkret förslag på hur skolgården kan utvecklas, samt en diskussion kring detta.

Item Type: Thesis (Other)
Keywords: schoolyard, Linköping, childrens enviroment, lek
Subject (faculty): Faculty of Veterinary Medicine and Animal Science > Dept. of Urban and Rural Development
Divisions: SLU > Faculty of Natural Resources and Agricultural Sciences
Depositing User: Emilie Ireman
Date Deposited: 04 Jun 2008
Last Modified: 18 Aug 2015 10:04
URI: http://ex-epsilon.slu.se/id/eprint/2595

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per year since May 2015

View more statistics