Home About Browse Search
Svenska


Andersson, Lena, 2008. Svenska konsumenters attityd till potatis : möjligheter för potatisbranschen. SLU, Dept. of People and Society, Alnarp. Alnarp: SLU, Dept. of People and Society

[img]
Preview
PDF
1MB

Abstract

Until the sixties potatoes have had a unthreatened position at the Swedish dining tables, but
then different alternatives such as rice and pasta have become popular. In 2005 the Swedish
potato-consumption have more than hafted compared with the sixties, we have gone from
circa 90 to 40 kilograms per person and year.
This paper aims to provide those who are involved within the potatoe business
with an overview of the attitude and behaviour towards potatoes that are being held by
Swedish consumers. In order to reach to the conclusion, in- store interviews had been held
with customers in the cities of Stockholm and Malmö. The interviews showed that the typical
potato-consumer prefers to choose and in pick their own potatoes to a bag in the store in
favour of the pre-packed alternatives.
Based on the outcome of the interviews a number of conclusions could be
drawn. The consumers were of the perception that the pre-packed alternatives were too big
for their households. Furthermore the potato-business should gain from putting efforts to
work with product differentiation and by that also provide the market with more exclusive
alternatives.

,

Fram till 1960- talet har potatisen haft en självklar position på svenska matbord, därefter har
olika substitut som ris och pasta gjort entré. År 2005 har svenskens potatiskonsumtion mer än
halverats jämfört med 60-talet, från ca nittio till fyrtio kilo per person och år.
Konsumentstudien i det här arbetet syftar till att ge potatisbranschen insyn i
konsumenters attityd och beteende kring potatis som produkt. Detta för att möjliggöra
framtida produktutveckling och ge förslag på vidare marknadsföringsstrategier inom
branschen. En enkätundersökning har genomförts på plats i butiker i Stockholm och i Malmö
där potatisköpare har tillfrågats om deras attityder och beteenden kring potatis. Resultatet
visar t.ex. att konsumenterna i första hand väljer potatis i lösvikt eftersom förpackningarna
anses för stora samt att man inte har möjlighet att se själva produkten.
Utifrån resultatet i enkäterna har ett antal slutsatser dragits, t.ex. att det finns
möjlighet att differentiera produkten från att vara mer än en bulkvara till att i framtiden kunna
erbjuda konsumenterna en rad potatisalternativ i form av olika premiumvaror.

Main title:Svenska konsumenters attityd till potatis
Subtitle:möjligheter för potatisbranschen
Authors:Andersson, Lena
Supervisor:Fernqvist, Fredrik
Examiner:UNSPECIFIED
Series:Examensarbeten inom trädgårdsingenjörsprogrammet
Volume/Sequential designation:2008:2
Year of Publication:2008
Level and depth descriptor:Other
Student's programme affiliation:TRING Horticultural Management (admitted before 2004) 120 HEC
Supervising department:(LTJ, LTV) > Dept. of People and Society
Keywords:potatis, konsumenter, förpackningar
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-8958
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-8958
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:?? 4815 ??
Consumer economics
Language:Swedish
Deposited On:20 Nov 2017 11:05
Metadata Last Modified:21 Nov 2017 05:00

Repository Staff Only: item control page